رهپوی ظهور

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

حقیقت جمهوری اسلامی در دنیای امروز3

23 آذر 1391 توسط زمانی

مردم و قرارداد اجتماعي

نظريه قرارداد اجتماعي علي الخوص بعد از تشکيک هايي که هيوم بر آن وارد آورد اکنون در خود غرب هم پذيرفته نيست، اما حقيقت اين است که رد يا قبول نظريه ميثاق اجتماعي، تاثيري در نتيجه بحث ما ندارد. مهم اين است که با غلبه اومانيسم بر عقل متعارف بشري، خواه ناخواه تبعات ضروري بين واقعه در حيطه سياست نيز به فعليت مي رسيده است: دموکراسي يا حکومت مردم. اومانيسم مذهب اصالت بشر است و «مردم» لفظي است که براي بشر در حيثيت جمعي اصطلاح شده است. پيدايي نظريه قرار داد اجتماعي درست يا غلط يک ضرورت تاريخي است که زمينه تحولات سياسي دنياي جديد را فراهم مي آورد، چنان که ماکياوليسم نيز زمينه تغيير مفهوم کلي «سياست» و «رابطه» حاکمان و مردم را آماده مي کند. دنياي جديد از هر لحاظ به مرجع و مقتداي خويش تمدن آتن مي نگرد و در حيطه سياست نيز نظريات سياسي دنياي جديد با رجوع به دموکراسي آتني صورت مي پذيرد.
ليبرال دموکراسي و مارکسيسم، دو صورت متفاوت از حکومت مردم هستندکه البته هنوز هم اين دو سه قرن تجربه تاريخي، نتوانسته است کمکي به تبيين و تعيين مفهوم «مردم» بکند، هم از اين رواست که آويني مي پرسد: «موجد انقلاب اسلامي، چيست و مرجع آن براي تشکيل حکومت کدام است؟ اگر علل موجد انقلاب اسلامي ايران هيچ يک از عللي نيست که انسان اين روزگار را به تحرکات سياسي و ايجاد انقلاب کشانده است، آيا مي توان انتظار داشت که ثمره پيروزي انقلاب اسلامي يکي از حکومت هاي شناخته شده دنياي جديد باشد؟ آيا اين انتظار، توقعي معقول است که ما پس از پيروزي انقلاب اسلامي، براي تشکيل حکومت، به دولت شهر آتن در قرن پنجم قبل از ميلاد بنگريم؟»

ادامه »

 نظر دهید »

حقیقت جمهوری اسلامی در دنیای جدید2

13 آذر 1391 توسط زمانی

حکومت مردم

به زعم آويني، عرصه هاي بالقوه عدم توافق به همين جا ختم نمي شود. زيرا از يونان باستان تا اروپاي معاصر و آمريکاي شمالي نيز در زمينه شرايط يا پيش نيازهاي موفقيت «حکومت به وسيله مردم» عقايد اساساً متفاوتي ابزار شده است. به عنوان مثال، آيا مردم بايد قبل از آنکه دموکرات شوند، سواد بياموزند؟
آيا براي حفظ دموکراسي، حد معيني از ثروت اجتماعي ضرورت دارد؟ آيا در شرايط جنگ يا وضع اضطراري ملي، مي توان دموکراسي را حفظ کرد؟ اينها و انبوه مسائل ديگر، حاکي از آن است که معني دموکراسي هنوز تثبيت نشده و احتمالاً هيچگاه تثبيت نخواهد شد. ريشه «دموکراسي» دو واژه «دموس» به مفهوم مردم و «کراتوس» به مفهوم حکومت است. به مجرد مواجهه با اين سوال که «مردم کيستند؟و مراد از اين مردمي که قرار است حکومت کنند چيست؟» تعبير «دموکراسي» به يک لفظ مبهم و موهوم مبدل خواهد شد. علي الظاهر وجه تمايز دموکراسي از غير آن «تکثر قواي سه گانه و وجود پارلمان» است، حال آنکه، اصلي ترين مشخصه اي که دموکراسي را از غير آن تميز مي بخشد «قوانين موضوعه بشري است».
در حکومت دموکراتيک، بشر خويشتن را همچون مبدأ منشأ وضع قوانين مي شناسد و بنابراين، چه بسا تکثر قوا و پارلمان وجود پيدا کنند، اما دموکراسي محقق نشود. يعني آن صفت ذاتي که تا تحقق نيابد، دموکراسي کاملاً محقق نخواهد شد. همين است که حق وضع قوانين را علي الاصاله به بشر عقل مشترک همگاني بسپاريم. و اگر سخن از امتناع جمع دموکراسي و حکومت ديني مي رود در همين جاست، چرا که حکومت ديني قوانين اساسي خويش را، از دين اخذ مي کند، نه از عقل مشترک بشري. هم از اين رواست که آويني مي گويد: «اگر از اين تمايز ذاتي صرف نظر کنيم،حکومت ديني با ظاهر «نهادهاي قانوني مدني» و حتي «تکثر قواي سه گانه» منافاتي ندارد».

ادامه »

 1 نظر

هشدار براي لغو مجوز نمايش عمومي فيلم "‌من مادر هستم"

08 آذر 1391 توسط زمانی

به نقل ازباشگاه خبرنگاران:
انصار حزب‌الله با صدور بيانيه‌اي هشدار داد که این سازمان موظف به پیروی از احکام اسلام و رای علمای دین بوده و در این راستا تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه 7 آذر مهلت دارد حکم لغو مجوز نمایش عمومی فیلم کثیف “من مادر هستم” را اعلام نماید.
به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، در پی‌اعلام اکران فیلمی به کارگردانی جیرانی انصارحزب‌الله بیانیه‌ای به شرح ذیل صادر کرد.

امام حسین علیه‌السلام: خداوند از آن رو امر به معروف و نهی از منکر را نخستین فریضه قرار داده، چون که می‌دانست هنگامی که این فریضه اداء گردد بقیه فرایض اعم از آسان و دشوار به پا داشته می‌شود. (النهایه- ج3- ص42)
19 مهرماه سال جاری انصار حزب‌الله ایران از سوی هزارن عضو خود در سراسر کشور، با استناد به ماده 639 قانون مجازات اسلامی از جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی به عنوان مسئول ارائه مجوز به 4 فیلم “برف روی کاج‌ها"، “پل چوبی"، “من مادر هستم” و"من همسرش هستم” و نمایش عمومی آن در سینماهای کشور به دادستان تهران شکایت نمود و در مقابل سازمان سینمایی نیز در یک عقب نشینی آشکار توقف نمایش عمومی آن را اعلام کرد.

ادامه »

 نظر دهید »

طرح سوال برانگيز!!!

08 آذر 1391 توسط زمانی


طرح سوال برانگيزي كه روزنامه مغرب را از روي گيشه روزنامه فروشي‌ها جمع كرد


روزنامه مغرب، كه در تيتر اول روزنامه پنج شنبه(2 آذر) خود، تلويحا سعي در ايجاد اختلاف بين دولت و مجلس، و همين‌طور توهين به شخص رئيس جمهور كرده بود تا تشكيل اولين جلسه هيئت نظارت مطبوعات تعطيل شد.


به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه مغرب در شماره روز پنج شنبه خود با انتشار كاريكاتوري از رئيس‌جمهور، و انتخاب تيتري به نام «ختم سؤال»، سعي كرد اينطور به مخاطب القا كند كه برنده‌ي اصلي ماجراي طرح سوال از رئيس جمهور در مجلس شوراي اسلامي شخص احمدي‌نژاد بوده است. در اين تصوير كاريكاتورگونه، احمدي‌نژاد با چهره‌اي خندان، در حال پاره كردن كاغذي است كه شايد به زعم دست اندركاران روزنامه مغرب، كاغذ امضاي نمايندگان مجلس از طرح سوال از احمدي نژاد بوده است.

روزنامه مغرب كه در حال حاضر تا تشكيل اولين جلسه هيئت نظارت بر مطبوعات تعطيل شده است با انتخاب تيتري جنجال برانگيز و همراه كردن آن با طرحي سوال برانگيز سعي داشت بين سران قوا اختلاف افكني كرده و شرايط را براي سوء استفاده فراهم آورد.

 1 نظر

حقيقت جمهوري اسلامي در دنياي جديد1

08 آذر 1391 توسط زمانی

جمع اسلاميت و جمهوريت در نظر شهيد آويني


درآمد

سيد مرتضي آويني در كتاب «مباني حكومت ديني» مي نويسد: «يادم هست آن روزها كه تازه انقلاب اسلامي پيروز شده و براي نخستين بار عنوان «جمهوري اسلامي» براي اين نظام تازه اي كه همچون ثمره سياسي انقلاب تلقي مي شد بر سر زبان ها افتاده بود، يكي از نويسندگان سياسي صاحب شهرت كه بعدها سر از لس آنجلس در آورد، من باب تشكيك در امكان تحقق چنين نظامي به اين استدلال آويزان شده بود كه «اصلاً‌ جمهوري اسلامي ديگر چه صيغه اي است؟ اينكه جز يك تركيب موهوم بيش نيست و… مگر جمع اين دو - جمهوريت و اسلاميت- ممكن است، » در مقاله حاضر كه تحليلي است راجع به مباني حكومت ديني در آراء آويني و جملات او در داخل گيومه آمده، نويسنده كوشيده مهمترين سرفصل هاي مورد نظر وي را تفكيك كرده و به بحث بگذارد.

ثمره سياسي انقلاب

آويني، در اين مقاله اين پرسش را پيش مي كشد كه بعد از چندين سال كه از روزهاي اوليه انقلاب مي گذرد يك بار ديگر سخن از انتزاع و انفصال اين دو امر از يكديگر مي رود، هر چند امروز به صورتي ديگر. به زعم وي، مناديان اين انفصال اگر چه اين بار تركيب اين معنا را غير ممكن نشمرده اند و از اصل عقلي امتناع تناقض نيز سوء استفاده نكرده اند، اما باز هم بي محابا، قاعده براهين خويش را برانتزاع اين دو مفهوم از يكديگر نهاده اند. به عبارت ديگر، اين دو تركيب هنوز هم تعريف ناشده و موهوم است.

ادامه »

 نظر دهید »
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

رهپوی ظهور

تماس باما

تماس با ما

ساعت

اوقات شرعی

قالب وبلاگ

آب وهوا

ابزار وضعیت اب و هوا
-
سایت خدماتی هنری نایت اسکین
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

رهپوی ظهور

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • معصومین
    • امام حسین
    • امام زمان(علیه السلام)
  • دل نوشته
  • مناسبتها
  • سیاسی
    • انقلاب اسلامی
    • خبر
  • دانستی ها

سایت سنت

بازدیدها

کد آمارگیر

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس